تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/02/24 - 10:46
کد خبر: 355794

در نشست «اولویت های مجلس آینده» به همت بسیج دانشجویی مطرح شد؛

تقوی: برای مبارزه با فساد نیاز به نظارت است/ قاضی‌زاده هاشمی: ۷۰ درصد امتیازات مجلس دهم در اختیار رئیس بود

نشست خبری با موضوع «اولویت های مجلس آینده» به همت بسیج دانشجویی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، در این نشست دانشجویی رضا تقوی، احسان خاندوزی و احسان قاضی زاده هاشمی سه تن از منتخبین مجلس یازدهم به اولویت ها و ماموریت های مهم مجلس یازدهم پرداختند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست خبری با موضوع «اولویت های مجلس آینده» به همت بسیج دانشجویی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، در این نشست دانشجویی رضا تقوی، احسان خاندوزی و احسان قاضی زاده هاشمی؛ سه تن از منتخبین مجلس یازدهم به اولویت ها و ماموریت های مهم مجلس یازدهم پرداختند.

سیدرضا تقوی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم  گفت: مجلس یازدهم در شرایط ویژه ای تشکیل خواهد شد، بعد از تحولات منطقه و بعد از شهادت سردار سلیمانی، مجلس یازدهم اولین مجلس در گام دوم انقلاب است و باید براساس این سند بالادستی ریل گذاری کند.

وی ادامه داد: به لحاظ ترکیب تعداد قابل توجهی از منتخبان برای اولین بار است وارد مجلس می‌شوند؛ میانگین سنی نمایندگان مجلس یازدهم حدود ۵۰ سال است که به نظر من میانگین سنی خوبی است که هم تجربه دارند و در بخش های مختلف تجربه کسب کرده اند و هم جوان هستند و پایکار و با انگیره آمدند تا به مردم خدمت کنند.

تقوی بیان داشت: این مجلس ولایی، حزب اللهی و اصولگرایی است و رفتارش کاملا شفاف است و باید بر این شفافیت بیفزاید.

وی تصریح کرد: ما باید به کار نظارتی بیشتر بپردازیم، البته نباید توقعات و انتظارات را بیش از آنچه می توان کار کرد، بالا برد زیرا دست‌اندرکار اصلی دولت است. گاهی می بینم مسائل را آنچنان بزرگ جلوه داده اند که اصلا در حوزه وظایف مجلس نیست.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به تعداد بالای قوانین تصویب شده که اجرا نمی شود، گفت: گاهی قوانینی داریم که یا هم متضاد هستند، ما باید بحث بررسی قوانین متضاد و اصلاح آن را جدی بگریم.

 تقوی یادآور شد: ما باید کار نظارت را بیشتر کنیم، اینکه صبح تا غروب مشغول قانونگذاری باشیم، از نظارت باز می مانیم، برای مبارزه یا فساد نیاز به نظارت است.

وی ادامه داد: ما در مجلس کمبود قانون نداریم، مجلس باید نظارتش را بیشتر کند و نا در مجلس یازدهم باید این را محقق کنیم.

تقوی تصریح کرد: ما باید برای شعارهایی که می دهیم راهکار داشته باشیم و راه های تحقق آنها را بدانیم، مثلا اینکه برای رسیدن به عدالت و مبارزه با فساد چه باید کرد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: ما یک مجموعه ثروتمندی داریم که برخی از آنها با قوانین بدی که وجود داشته به این ثروت رسیده اند، چرا باید یک عده ثروت های آنچنانی داشته باشند ولی یک عده برای نان شب خودشان هم به مشکل بخورند.

تقوی با انتقاد از سیاست‌های غلطی که موجب فساد می شود، گفت: در ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی دیدیم چه اتفاقاتی رخ داد و با تصمیم گیری هایی این مدلی یک عده یک شبه به ثروت‌های میلیاردی می رسند.

وی ادامه داد: برخی ثروت های انباشته شده، به خاطر همین مسائل و تصمیم های اشتباه است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: ترکیب مجلس ترکیب خوبی است، حوزه معیشت بسیار مهم و جزو اولویت‌هاست، بحث عدالت و نظارت هم بسیار مهم است.

تقوی تصریح کرد: ما باید از خود مجلس شروع کنیم، اگر تحقیق تفحص از دستگاه های دولتی داریم، از خودمان باید شروع کنیم. مجلس جای معامله نیست. مجلس تجارتخانه نیست که یک استیضاح را مطرح کنیم و با یک جلسه با ۲۲۰ رای آن وزیر را برسانیم به یک وزارت خانه دیگر.

وی گفت: ما برای دشمنی با دولت و اینکه چوب لای چرخ دولت بگذاریم نیامدیم، ما‌ پشت سر رهبری حرکت می کنیم، جبهه مقاومت را تقویت می کنیم، کسانی که در مقابل جنایتکاران ایستاده اند را حمایت می کنیم، البته ما دنبال جنگ نیستیم ولی زیر بار زور نخواهیم رفت.

وی گفت: نباید مجلس را تیکه تیکه کنیم به طور مثال یک عده مثلا آذری زبان‌ها یا زاگرس نشین‌ها، یا مثلا در هتل اسپینانس جلسه بگذاریم‌.

سیداحسان خاندوزی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در نشست خبری که با موضوع اولویت های مجلس آینده به همت بسیج دانشجویی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، با اشاره به ضعف هایی که در مجلس وجود دارد و باید برطرف شود، گفت: اولویت های کشور گاه در مسیر تصمیم گیری های مجلس نادیده گرفته می شود، راهکارهایی وجود دارد گه مجلس به اولویت های مهم و اصلی جامعه بپردازد.

وی افزود: شرایط اقتصاد کلان کشور در وضعیت ویژه ای است، باید مجلس هم راهبرد ویژه ای برای آن داشته باشد. ساختار معیوب بودجه ریزی کشور باعث نشود سهم بالایی از بودجه کشور هزینه امورات جاری می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کرونا موجب شده مشکلاتی ایجاد شود، و به نظر می رسد در پاییز و زمستان مشکلاتی در حوزه اشتغال و بیکاری ایجاد شود و مجلس باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی کند

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه کسب و کار وجود دارد، گفت: انحصار نهادها در صدور مجوز اگر برداشته شود و نظام تایید کسب و کارها اصلاح شود می تواند میزان بالایی اشتعالزایی ایجاد کند.

وی با اشاره به لزوم رفع بی عدالتی های مالیاتی گفت: باید بحث بی‌عدالتی مالیاتی اصلاح شود تا هم فرارهای مالیاتی و هم معافیت های مالیاتی رفع شود. اصلاح ساختار بودجه در کشور از سال ۹۷ مطالبه رهبر انقلاب بوده، سندهای خوبی هم تهیه شد ولی در بودجه سال ۹۹ دیدیم که ردپای بسیار اندکی از اصلاحات وجود داشت که نیاز است در سال ۱۴۰۰ قواعدی وجود داشته باشد که بودجه در چارچوب این اصلاح بودجه ای نوشته شود.

وی با اشاره ضعف نظارتی مجلس دهم تأکید کرد: در اجرای حاکمیت قانون، با ضعف در بخش نظارت مواجه هستیم. همچنین باید ظرفیت‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقویت و برای آن چاره اندیشی شود. حل این موضوع موجب می‌شود تا طرح و لوایح سریع‌تر و قوانین راحت‌تر تصویب شود و یک طرح، لایحه و یا اصلاح قانونی، چند دوره در مجلس‌های مختلف باقی نماند.

خاندوزی گفت: فقدان راهبرد‌های تقنینی و نظارتی، یکی دیگر از عیوب ساختار مجلس است، باید نظام رتبه بندی طرح‌ها و لوایح بازنگری شود، تا اولویت‌های مردم در مجلس یازدهم در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ایجاد مشکلاتی که برای اقتصاد کشور ایجاد شد، افزود: پیش بینی بنده این است که براساس بررسی‌های مختلف، در پاییز امسال، نرخ بیکاری در مقایسه با سال‌های گذشته به بالاترین آمار خود برسد. لذی باید برای رفع این مشکل و بیکاری چاره اندیشی کرد، هر چند که پیشنهاد جمعی از نمایندگان در رفع مسئله اقتصادی در حال تدوین است، اما در شرایطی که دولت نمی‌تواند به اشتغال کمک کند، باید ظرفیت‌های موجود را آزاد کند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم مجلس گفت: باید طوری برنامه ریزی شود که بدون نیاز به بودجه‌های عمرانی و با برداشتن انحصارها، مانند مجوز‌های اشتغال در بخش کسب و کار، سهولت برای کار آفرینان در این زمینه ایجاد کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: مجلس یازدهم انقلابی ولایی است و سعی در رفع مشکلات خواهد داشت.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در نشست اولویت های مجلس یازدهم گفت: یکی از مسائلی که باید در مجلس آینده مورد توجه قرار گیرد این است که شیوه های اداره مجلس، ابزار نظارت، تحقیق و تفحص و... کارآمدتر شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با پرداختن به اولویت‌های مجلس آینده بتوانیم کارهای موثری را انجام دهیم، مردم به مجلس یازدهم برای تحول گرایی امید بسته‌اند و اینکه امید دارند مجلس در تراز انقلاب باشد و مبانی انقلاب را در همه حوزه ها مدنظر قرار دهد و بتواند یک الگوی مناسب باشد برای حرکت به انتخابات ۱۴۰۰ تا یک دولت انقلابی برای خدمت واقعی به مردم شکل بگیرد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم وارد قدرت طلبی، سهم گیری و بحث منافع شخصی و گروهی نشوند و برای تقویت جبهه انقلاب تلاش کند و برای وحدت و اتحاد از خود گذشتگی داشته باشند تا بتوانیم انسجام خودمان را حفظ کنیم.

نماینده مردم فریمان در مجلس تاکید کرد: ما حداکثر ۵۵ نفر بودیم ولی در مجلس یازدهم دیگر نمی توانیم بگوییم که در اقلیت هستیم مردم از مجلس یازدهم توقع خدمت و کار صادقانه دارند و ما باید تلاش کنیم صادقانه به مردم خدمت کنیم.

وی افزود: ممکن است در جریان انقلابی در مجلس آینده گرایش‌های متفاوت وجود داشته باشد ولی آرمان و هدف یکی است و ما باید تلاش کنیم و امید مردم را چندین برابر کنیم.

این نماینده مجلس افزود:‌ در مجلس دهم شاهد ایرادات متعددی بودیم که مهم‌ترینش، نداشتن دغدغه مشکلات مردم توسط برخی نمایندگان بود.  البته این موضوع نافی وجود برخی مصوبات خوب نیست که در مجلس یازدهم هم آنها را پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد:‌ حل مشکلات مردم به خصوص مشکلات اقتصادی باید اولویت اصلی مجلس یازدهم باشد، حذف قوانین زائد و حل مشکلات اشتغال و استخدامی نیز از دیگر اولویت‌های مهم است و تحقق این اولویت‌ها نیازمند تصویب قوانین کارآمد و به دور از هرگونه شعار باشد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: قانونی که مبنای عملی نداشته باشد، اعتبار خود را از دست خواهد داد، مسلما با سخنان قشنگ و زیبا نمی‌توان مشکلات مردم را حل کرد و همچنین با پروپاگاندا نمی‌توان اعتماد عمومی را افزایش داد.

قاضی زاده هاشمی در ادامه به نقش رئیس مجلس اشاره کرد و گفت: رئیس مجلس نمی‌تواند بخشی از اختیارات مجلس را به دست بگیرید و همه باید براساس ساختار قوه مقننه مشارکت داشته باشند، در مجلس نماینده تر نداریم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: رئیس مجلس در کارآمدی مجلس یازدهم نقش مهمی دارد. یکی از مشکلات مجلس دهم این بود که ۷۰ درصد امتیازات مجلس در اختیار رئیس مجلس بود؛ در صورتی که در هیچ کجای دنیا رئیس مجلس، رئیس نمایندگان نیست، ولی در ایران قدرت ریاست مجلس خیلی زیاد است و این موضوع اصلاً به صلاح خانه ملت نیست.

وی گفت: رئیس مجلس هم یک رأی را دارد و او هم نماینده است و باید بیشتر نقش سخنگوی مجلس را داشته باشد، ولی امروز ریاست خانه ملت فکر می‌کند که می‌تواند به‌جای همه نمایندگان اظهار نظر کند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: اصلاح آیین‌نامه مجلس می‌تواند یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد، این امید می‌رود که مجلس یازدهم با کارآمدی خود و تصویب قوانین مناسب به الگویی برای مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top